Yakuplu mah. Osmangazi cad, Ardıç Sk. No:4/1 Beylikdüzü

Kedi Köpek Bakım Rehberi

Hakan Zıvalı
28 Mart 2021

Sahiplendiğiniz kedi ve köpek dostlarınızın sizinle aynı evi paylaşırken duyduğunuz heyecanı anlıyoruz. Bazen şimdi ne yapmam gerekiyor dediğiniz anlarda size yardımcı olacak bu rehberi paylaşıyoruz. Kediler ve köpekler ortak yanları olduğu kadar farklı özelliklere de sahiptirler. Kediler veya köpekler kendi içinde farklı ırklarda bile farklı özellik taşıyabilirler. Kedilerin ve köpeklerin yeni yuvalarındaki ilk birkaç haftaları, hem adaptasyon hem de davranışlarını kazanma konusunda onları çokca etkileyebileceği gibi, insanlarla olan ilişkilerini de etkileyecektir. İki tür içinde çok çok önemli iki konudan birincisi yutabileceği gıda niteliğinde olmayan, barsaklarinda tıkanıklık yapma ihtimali olan tüm nesneleri onların bulamayacağı şekilde ortadan kaldırmak. Diğer önemli konu ise cam ve balkona önlem almadan çıkmalarına izin vermemektir. Buradaki önlemden kasıt sizin gözetiminde çıkabilecekleri anlamı değil, ağ ve file gibi önlemler almaktır.

Kedi

Bazı kediler sıcak, bazı kediler soğuk ve karanlık yerlerde uyumayı severler. Bu yüzden çekmecelerinizi, dolaplarınızı, bulaşık ya da kurutma makinasının kapağını kapatmadan önce kedinizin orada olup olmadığını dikkat etmelisiniz. Kedilerin genel meraklı hallerinden dolayı, kapalı kapılar her zaman ilgilerini çeker ve çoğu zaman yüksek yerlere tüneyerek herkes görebildiği sınırlar içindeyken rahat ederler. Bazı kediler çok teması severken bazıları ancak istediği zaman insanlara yanaşır ama tüm kediler genel olarak yalnız kalmayı sevmezler.

Kedilerin en belirgin özelliklerinden ve yabancısı olduğumuz özelliklerinden biri de mırlamadır. Genel olarak sevildiklerinde ve mutlu olduklarında bu sesi çıkaran kedilerin, bazen hasta olduklarında ya da korktuklarında da mırlayabilecekleri anlaşılmıştır.

Kediniz ilk 6 aylık dönemde çok olmakla birlikte 1 yaşına kadar gelişimini devam ettirecektir. Genel olarak yetişkin bir kedi 2-9 kg arasında olabilir ve erkek kediler, dişilerden daha fazla büyür. Bazı kediler çok uzun ya da orta veya kısa uzunlukta tüylere sahip olabilir ve bazıları diğerlerinden daha fazla tüy döker, dönem dönem tüy dökümleri artabilir. Aynı evi paylaştığımız tüylü dostlarımızın tüy kalitelerini artırmak ve tüy dökümünü azaltmak için yapabileceğimiz üç temel nokta; kaliteli mama kullanmak, dostlarımızı sıkça taramak, tüy ve deri bariyerini güçlendirmek için vitamin mineral takviyesi kullanmak olarak sıralayabiliriz.

Patileriyle masaj yapma hareketi bir kedinin annesini emdiği sırada içgüdüsel olarak yaptığı ilk harekettir. Bu hareket, ön patilerini sırayla annesinin meme bezlerine masaj yapmaktan ileri gelir. Birçok kedi erişkin yaşlarında geldiğinde bile bu hareketi yapmaya devam eder. Kediniz bu hareketi en sevdiğiniz kıyafetiniz, bir yastık, kucağınız gibi yumuşak yerlere yapmaya devam edecektir.

Genel olarak kediler gerilme ihtiyaçlarını gidermek, patilerini temizlemek ve uzun tırnaklarını kısaltmak için tırmalama davranışını sergilerler. Kedilerin tırmalamasının bir diğer nedeni de kendi bölgelerini belirlemektir. Bunu gözle görünür bir iz olarak veya parmakları arasındaki bezlerden salınan kokular vasıtasıyla yaparlar. Kediniz bu güdüsünü sık sık gidermeye çalışacaktır bu yüzden onun ilgisini çekecek bir tırmalama tahtası temin etmeniz mobilya ve diğer eşyalarınızı tırmalamasını engellemek adına önemli bir önlem olabilir.

Köpek

Yavruluk döneminde benzer olsada istisnalar haricinde köpekler kedilere göre daha oyuncu, hareketli ve interaktif olabilir. Bu yüzden köpeğinize bolca vakit ayırmaya dikkat etmelisiniz. Genel olarak meraklı hallerinden dolayı, herşeyi kurcalar ve gruba dahil olmak isterler. Çoğunluğu teması sever hatta ilgi bağımlısı bile olabilirler.

Irklara göre farklı büyüklük ve kiloya ulaşmalarıyla beraber, büyümeleri en çok ilk altı aylık dönemde, ilk bir sene içinde de azalarak devam etmektedir.

Bazı köpekler çok uzun ya da orta veya kısa uzunlukta tüylere sahip olabilir ve bazıları diğerlerinden daha fazla tüy döker, dönem dönem tüy dökümleri artabilir. Aynı evi paylaştığımız tüylü dostlarımızın tüy kalitelerini artırmak ve tüy dökümünü azaltmak için yapabileceğimiz üç temel nokta; kaliteli mama kullanmak, dostlarımızı sıkça taramak, tüy ve deri bariyerini güçlendirmek için vitamin mineral takviyesi kullanmak olarak sıralayabiliriz.

Tuvalet eğitimi yeni köpek sahiplerinin aklını kurcalayan, çözüme kavuşması gerekli en önemli konulardan biridir. Bunun için üretilmiş spreyleri kullanabilir, geniş bir alana çiş petlerini yayıp zamanla azaltma yöntemlerini uygulayabilirsiniz.

Bazı kötü davranışların ebeveynler tarafından fark edilip alışkanlık haline gelmeden önlem alınması çok önemli olabilmektedir. Eşyaları, duvarları, kabloları kemiren, gıda niteliğinde olmayan yani sindirilemeyen şeyleri yemeye çalışan, kendi tuvaletini yiyen bir peri bu davranışlardan vazgeçirmek için hekimimize danışabilirsiniz.

Hakan Zıvalı
Merhaba, ben Veteriner Hekim Hakan Zıvalı. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi’ nden mezunum ve aynı isme sahip Uludağ Veteriner Kliniği’ nin kurucu ve sorumlu hekimiyim.